Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Coraz częściej słyszymy o zbawiennym wpływie antyoksydantów na nasz organizm. Jednakże, czy zdajemy sobie sprawę z tego, czym tak naprawdę one są i gdzie powinniśmy ich szukać? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) to związki chemiczne odpowiedzialne za usuwanie z naszego organizmu nadmiaru wolnych rodników. Dzięki nim możliwe jest między innymi spowolnienie procesu starzenia się skóry oraz zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób nowotworowych w przyszłości. Do grupy przeciwutleniaczy możemy zaliczyć między innymi witaminy A, C i E oraz poszczególne składniki mineralne, które bez trudu możemy znaleźć w większości dostępnych warzyw i owoców.

Antyoksydanty – czym są i gdzie ich szukać? top-view-1248949_960_720-300x200

Antyoksydanty CZYM SĄ I JAK DZIAŁAJĄ?

Przeciwutleniacze są substancjami wykazującymi zdolność do równoważenia szkodliwego wpływu procesów utleniających, które w sposób naturalny zachodzą w organizmie człowieka. Ponadto, niniejsze związki chemiczne (obejmujące zarówno witaminy substancje mineralne, jak i enzymy) pełnią istotną rolę w zapobieganiu chorobom przewlekłym, w tym chorobom serca oraz układu nerwowego.

Czym są wolne rodniki?

Wolne rodniki to niekompletne (zawierające niesparowane elektrony) cząsteczki, które po napotkaniu innych (kompletnych) cząsteczek, wchodzą z nimi w interakcję jednocześnie zabierając niezbędny elektron. Konsekwencją niniejszego stanu rzeczy jest uszkodzenie struktury białek, tłuszczów oraz kwasów nukleinowych obecnych w zdrowych komórkach ludzkiego organizmu.

Antyoksydanty WŁAŚCIWOŚCI

Podstawowym zadaniem antyoksydantów jest skuteczna ochrona naszego organizmu przed wpływem stresu oksydacyjnego (czyli sytuacji, w której dochodzi do zaburzenia równowagi między procesem wytwarzania wolnych rodników, a ich zwalczeniem za pośrednictwem przeciwutleniaczy). Ponadto, działają one zbawiennie na szereg innych procesów zachodzących w naszym organizmie. Regularne przyjmowanie pokarmów bogatych w antyoksydanty jest w stanie wpłynąć na:

  • Przeciwdziałanie procesom starzenia się organizmu – dzięki zwalczeniu nadmiernej ilości wolnych rodników odpowiedzialnych za starzenie się komórek wynikające z uszkodzenia prawidłowego łańcucha DNA;
  • Zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości – głównie dzięki regularnemu przyjmowaniu substancji bogatych w witaminy E oraz C, beta-karoten i selen;
  • Wspomożenie czynności oraz kondycji naszego układu krążenia – dzięki przyjmowaniu pokarmów bogatych w antyoksydanty możliwe jest bowiem obniżenie poziomu złego cholesterolu, co w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia;
  • Oczyszczenie organizmu z nadmiaru toksycznych substancji; oraz
  • Przyspieszenie procesów regeneracyjnych organizmu.

Antyoksydanty GDZIE ICH SZUKAĆ?

Przeciwutleniacze dostępne są w większości produktów, które z łatwością jesteśmy w stanie wprowadzić do swojej codziennej diety. Należą do nich między innymi:

Witaminy, w tym:

  • Witamina C, którą w dużych dawkach znajdziemy między innymi w: czarnej porzeczce, natce pietruszki, aceroli, w czerwonej papryce oraz w owocach cytrusowych;
  • Witamina A oraz beta-karoten, zawarta między innymi w produktach zwierzęcych (np. w wątróbce lub w jajach kurzych) oraz w warzywach, takich jak: marchew, dynia, czy brzoskwinie;
  • Witamina E, występująca bogato w olejach roślinnych.
  • Likopen (związek chemiczny z grupy karotenów), który znajdziemy głównie w pomidorach oraz w przetworach je zawierających.

Niektóre składniki mineralne, w tym:

  • Selen, który znajduje się głównie w owocach morza, orzechach, grzybach oraz w produktach pochodzenie zwierzęcego (przede wszystkim w podrobach);
  • Cynk, zawarty między innymi w produktach pochodzenia zwierzęcego (między innymi w wątróbce), w serach podpuszczkowych, jajach kurzych, orzechach oraz w kaszy gryczanej.

Produkty z grupy Superfoods, w tym:

  • Owoce, takie jak: borówki amerykańskie, jagody, maliny, porzeczki, jeżyny;
  • Warzywa, takie jak: kapusta, pietruszka, rośliny strączkowe (głównie ich nasiona) oraz papryka i brokuły;
  • Napoje, takie jak: zielona herbata oraz czerwone wino.

 

Skomentuj