Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Kapusta to jedno z najczęściej wykorzystywanych warzyw w kuchni polskiej. Stanowi ona podstawę zarówno pożywnego bigosu, jak i tradycyjnych surówek obiadowych. Niemniej jednak, niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak liczne właściwości zdrowotne skrywa w sobie to niezwykłe warzywo. Jest odpowiedzialna za wzmocnienie naszej odporności, a ponadto pomocna w walce z uciążliwym problemem zaparć. A jakie inne, cenne właściwości skrywa w sobie biała kapusta?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie wartości odżywcze skrywa w sobie biała kapusta;
  • Jakie są najważniejsze właściwości zdrowotne białej kapusty;
  • Kiedy warto zrobić okład z liści kapusty;
  • Jakie właściwości zdrowotne posiada kapusta kiszona;
  • Dlaczego warto pić sok z kapusty;
  • Jakie zastosowanie w naszej kuchni może znaleźć kapusta.

Biała kapusta – poznaj jej niezwykłe właściwości zdrowotne green-juice-769129_1280

Jakie wartości odżywcze skrywa w sobie biała kapusta?

Chociaż biała kapusta nie jest kaloryczna (w 100g surowego produktu znajdziemy zaledwie 40 kalorii), mieści się w niej cała masa cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych, wśród których możemy wyróżnić:

Witaminy, w tym:

  • Witaminę A,
  • Witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy);
  • Sporą zawartość witaminy C; oraz
  • Witaminę E i K.

Niezbędne minerały, w tym:

  • Wapń;
  • Magnez;
  • Potas;
  • Żelazo.

Jakie są najważniejsze właściwości zdrowotne białej kapusty?

Ze względu na bogatą zawartość witamin i minerałów, biała kapusta wykazuje szereg pozytywnych konsekwencji dla naszego zdrowia, wśród których warto wyróżnić:

  • Pozytywny wpływ na wzmocnienie odporności organizmu (szczególnie cenny w okresie jesienno-zimowym);
  • Wspomożenie prawidłowej czynności przewodu pokarmowego;
  • Pomoc w oczyszczaniu organizmu z nadmiaru szkodliwych toksyn i wolnych rodników;
  • Wzmocnienie i poprawę wyglądu naszych włosów i paznokci;
  • Zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości;
  • Wspomożenie leczenia niedokrwistości (za sprawą wysokiej zawartości żelaza).

Kiedy warto zrobić okład z kapusty?

Okłady z liści kapusty są znanym sposobem na wspomaganie leczenia dolegliwości związanych z bólami reumatycznymi. Już przed wielu laty, nasi przodkowie używali niniejszego warzywa do wykonywania leczniczych okładów. W tym celu należy wybrać około 2-3 wierzchnich liści kapusty, które następnie należy rozbić tłuczkiem (uważając przy tym, aby nie powstały w nich dziury). Następnie, roztłuczone liście trzeba położyć na ciepłym kaloryferze (na około 5 minut), a następnie przyłożyć do bolesnego stawu i owinąć bandażem. Tak przygotowany kompres należy stosować przez około 15 minut. Niniejszy sposób walki z bólem i opuchlizną można także stosować w przypadku zwichnięć, jak i również stłuczeń kości.

Jakie właściwości zdrowotne posiada kapusta kiszona?

Kapusta kiszona, podobnie jak pozostałe kiszonki, stanowi doskonałe źródło witamin i minerałów, a ponadto wspomaga walkę z dolegliwościami w obrębie układu trawiennego. Dodatkowo, powstały podczas kiszenia kwas mlekowy, wpływa na rozmnażanie się dobroczynnych bakterii w obrębie jelit, a tym samym skutecznie wzmacnia ich odporność.

Dlaczego warto pić sok z kapusty?

Sok z kapusty przez wielu uważany jest za cenny składnik domowej apteczki. Okazuje się bowiem, że niniejszy produkt stanowi doskonałe wsparcie w leczeniu anemii oraz okresowych przeziębień. Dodatkowo, sok z kapusty może być stosowany do wykonywania okładów na bolące stawy oraz powstałe wokół nich obrzęki. Niniejszy produkt może być również naturalnym sposobem na pozbycie się uporczywych zaparć.

Jakie zastosowanie w naszej kuchni znajduje biała kapusta?

Biała kapusta znajduje szerokie zastosowanie nie tylko w daniach kuchni polskiej. Najwięcej wartości odżywczych znajdziemy w jej świeżych liściach, z których warto przygotować pożywną surówkę z dodatkiem tartej marchewki oraz jabłka. Kapusta jest również nieocenionym składnikiem podczas przygotowywania bigosu, zamiast jednak dodawać do niego tłustą kiełbasę, warto przygotować go w wersji wegańskiej z dodatkiem świeżych pomidorów oraz papryki.

Podsumowanie

Choć niedroga, biała kapusta stanowi cenne źródło witamin i minerałów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Dlatego też, już dziś warto wprowadzić ją do swojej diety, w nieco innej postaci niż w roli dodatku do mięsa lub tradycyjnego bigosu.

Skomentuj