Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Jakie są najważniejsze wartości odżywcze i właściwości buraków? Jakie dania możemy z nich przygotować i dlaczego warto pić sok z buraków? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Chociaż buraki od wielu lat znajdują szerokie zastosowanie w naszej kuchni, niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jakie właściwości zdrowotne skrywa w sobie to niezwykłe warzywo. Dzięki zawartości cennych witamin i minerałów, buraki pozytywnie wpływają nie tylko na wzmocnienie naszej odporności, ale odpowiedzialne są również za zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób nowotworowych w przyszłości.

Buraki – poznaj skarb polskiej ziemi salad-1786327_960_720

Buraki – najważniejsze wartości odżywcze

Chociaż buraki charakteryzują się niską zawartością kalorii (około 45 Kcal/100 gram), stanowią one prawdziwą skarbnicę witamin i minerałów, które w pozytywny sposób mogą wpłynąć na funkcjonowanie naszego organizmu.

W 100 gramach buraków możemy znaleźć między innymi:

Cenne witaminy, w tym:

  • Witaminę A, B6, C, E i K;
  • Tiaminę;
  • Ryboflawinę; oraz
  • Kwas foliowy.

Niezbędne minerały, w tym:

  • Wapń;
  • Potas;
  • Fosfor;
  • Żelazo;
  • Magnez;
  • Sód;
  • Cynk.

Ponadto, spożywając buraki jesteśmy w stanie dostarczyć do naszego organizmu białko (w  ilości 1,65 g/100 g), tłuszcz (w ilości 0,17g/100g), węglowodany (w ilości 9,7g/1000g), w tym cukry proste (około 6-8g/100g) oraz błonnik (w szanowanej ilości 2,5g/100g).

Buraki – właściwości zdrowotne

Swoje główne właściwości zdrowotne, buraki zawdzięczają betaninie – naturalnemu przeciwutleniaczowi odpowiedzialnemu między innymi za zwalczanie wolnych rodników. Dzięki temu, częste spożywanie buraków lub soku buraczanego może znacząco przyczynić się do zmniejszenia ryzyka występowania chorób nowotworowych (szczególnie w obrębie układu pokarmowego). Dodatkowo, ta niezwykła roślina wspiera nasz organizm w walce ze szkodliwymi bakteriami i wirusami odpowiedzialnymi za wywoływanie infekcji. Na podstawie wieloletnich badań oraz obserwacji, dowiedziono również, iż tradycyjne polskie buraki mogą przyczynić się do złagodzenia objawów menopauzy, a przy tym zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Uwaga! Gotowane buraki charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym, dlatego też osoby zmagające się z problemem cukrzycy powinny unikać spożywania ich w nadmiernych ilościach.

Sok z buraków –  jak go przygotować i dlaczego warto wprowadzić go do swojej diety?

Regularne spożywanie soku przygotowanego z buraków pozytywnie wpływa na nasze zdrowie między innymi poprzez:

  • Obniżenie ciśnienia tętniczego;
  • Wspomożenie procesu wytwarzania czerwonych krwinek (szczególnie ważne w przebiegu niedokrwistości);
  • Regulację funkcji wątroby i woreczka żółciowego; oraz
  • Oczyszczanie organizmu z nadmiaru toksyn i wolnych rodników.

Jak przygotować sok z buraków?

Niezbędne składniki:

  • Około 2 kg buraków;
  • 1 szklanka wody mineralnej, niegazowanej;
  • Szczypta soli oraz pieprzu do smaku.

Przygotowanie:

Krok I: Buraki dokładnie umyj i obierz, a następnie pokrój je w kostkę i przełóż do sokowirówki;

Krok II: Po uzyskaniu soku należy przyprawić go odrobiną soli oraz pieprzu, a następnie rozcieńczyć niewielką ilością wody.

Uwaga! Sok z buraków z powodzeniem możesz również nabyć w większości sklepów ze zdrową żywnością.

Buraki – jakie danie można z nich przygotować?

Chociaż w większości przypadków, buraki traktowane są jako dodatek do tradycyjnych polskich dań. Niniejsze warzywo doskonale sprawdzić się może w formie dania głównego. Carpaccio z buraka, czy zupa buraczkowa – to tylko niektóre z propozycji. My przygotowaliśmy dla Ciebie przepis na wykwintną sałatkę z buraków oraz koziego sera.

Jakich składników potrzebujesz?

  • 1 lub 2 upieczonych buraków;
  • Garść umytych liści rukoli;
  • Około 80 gram sera koziego;
  • Łyżeczkę sosu winegret; oraz
  • Szczyptę świeżego lub suszonego tymianku.

Jak przygotować sałatkę z buraków i koziego sera?

Krok I: Upieczone buraki pokrój na małe kawałki;

Krok II: Na dużym talerzu rozłóż liście rukoli i posyp je kawałkami koziego sera;

Krok III: Połóż kawałki buraków na pozostałych składnikach, polej całość winegretem i posyp świeżym tymiankiem.

Życzymy smacznego!

Skomentuj