Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Wiele słyszymy o zbawiennym wpływie diety śródziemnomorskiej na nasze zdrowie. Jednakże, czy wiemy, jakie są jej podstawowe zasady oraz główne produkty? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Dieta śródziemnomorska to idealne rozwiązanie nie tylko na upalne dni. Bogate w świeże warzywa i ryby morskie potrawy odpowiedzialne są za dostarczenie do naszego organizmu zestawu niezbędnych wartości odżywczych, dzięki którym zyskujemy nie tylko lepsze zdrowie, ale również samopoczucie. Jakie są najważniejsze zasady niniejszej diety?

Dieta śródziemnomorska – idealna na upalne dni i nie tylko! food-812869_960_720-300x169

Dieta śródziemnomorska PODSTAWOWE ZASADY

Po pierwsze: Zastąp czerwone mięso rybami morskimi. Dzięki temu będziesz w stanie dostarczyć do swojego organizmu kwasy tłuszczowe omega-3, które odpowiedzialne są miedzy innymi za wspomożenie pracy Twojego układu krążenia.

Po drugie: Postaw na świeże warzywa i owoce. Sałatki bogate w pomidory, świeże ogórki i czerwoną cebulę, z pewnością będą stanowiły smaczniejszy i zdrowszy dodatek do Twojego obiadu niż ziemniaki polane tłustym sosem.

Po trzecie: Wybieraj ciemne, pełnoziarniste pieczywo. Bułki pszenne zawierają duże ilości cukru, podczas gdy ciemne pieczywo stanowi bogate źródło błonnika doskonale regulującego prace naszego układu trawienia.

Po czwarte: Zamiast słodkich przekąsek wybierz orzechy i suszone owoce. Dzięki nim dostarczysz do swojego organizmu odpowiednią ilość witamin, a przy tym wspomożesz pracę swojego mózgu.

Po piąte: Margarynę i olej słonecznikowy zastąp wysokiej jakości oliwą z oliwek. Dzięki oliwie nie tylko zyskasz lepsze zdrowie, ale również smak Twoich potraw nabierze zupełnie nowego wymiaru.

Po szóste: Wybieraj wino wytrawne. Mała lampka wytrawnego wina do kolacji pomaga utrzymać odpowiedni poziom dobrego cholesterolu, a tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia w przyszłości.

Po siódme: Pamiętaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Dzięki temu zyskasz nie tylko lepsze samopoczucie i wspomożesz pracę swoich nerek, ale również zapewnisz sobie odpowiednie nawilżenie skóry, które przyczyni się do spowolnienia procesów starzenia.

Po ósme: Zminimalizuj wpływ stresu na Twoje życie. Staraj się myśleć pozytywnie i przestrzegaj przynajmniej 8 godzinnego snu. Dzięki temu zyskasz lepsze samopoczucie i zdrowie.

Dieta śródziemnomorska WSKAZANIA DO STOSOWANIA

Dieta śródziemnomorska zalecana jest szczególnie tym osobom, które zmagają się z problemami w obrębie układu krążenia (np. nadciśnieniem tętniczym lub chorobą wieńcową serca). Ponadto, jej zasad powinny przestrzegać osoby, które borykają się z zaburzeniami czynności tarczycy oraz te, które marzą o utracie zbędnych kilogramów. Dieta śródziemnomorska, ze względu na łatwą dostępność świeżych warzyw oraz ryb morskich, jest również idealnym rozwiązaniem na upalne dni, w czasie których spożywanie tłustych i gorących potraw negatywnie wpływa na nasze samopoczucie. W świetle niektórych badań naukowych, niniejsza dieta pozytywnie oddziałuje na nasz nastrój, przez co zalecana jest również osobom zmagającym się z zaburzeniami o podłożu depresyjnym.

Dieta śródziemnomorska PRZEPISY

Dania kuchni śródziemnomorskiej są niezwykle proste, smacznie, a do tego niedrogie w przygotowaniu. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie przykładowy jadłospis zgodny z jej najważniejszymi zasadami.

  • Pierwsze śniadanie: 2 kromki ciemnego pieczywa posmarowanego delikatnym masłem roślinnym + sałatka z świeżych pomidorków, twarogu, czosnku i odrobiny oliwy z oliwek;
  • Drugie śniadanie: Jogurt typu greckiego w towarzystwie świeżych owoców, na przykład brzoskwiń lub nektarynek;
  • Obiad: Dorsz pieczony w pergaminie z dodatkiem świeżych ziół oraz warzyw + ziemniaki pieczone w mundurkach z dodatkiem delikatnego sosu jogurtowo – koperkowego;
  • Podwieczorek: Sałatka owocowa lub koktajl z ulubionych owoców z dodatkiem mięty i kilku kostek lodu;
  • Kolacja: Sałatka typu greckiego z serem feta, świeżymi pomidorami i ogórkiem, oliwkami oraz pokrojoną w pióra czerwoną cebulą + mała lampka białego wina wytrawnego.

Skomentuj