Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Na sklepowych półkach coraz częściej spotyka się produkty z informacją „nie zawiera glutenu” lub „produkt bezglutenowy”. Można również mówić o pewnym trendzie na jedzenie wyłącznie bezglutenowe, które wynika z przekonania, że taka dieta jest zdrowsza i pomaga w odchudzaniu. Kto jednak na pewno nie powinien spożywać tego składnika? I co jeść, kiedy gluten nam szkodzi?

Celiakia i inne choroby

Schorzenie autoimmunologiczne, jakim jest celiakia, jest wyjątkowo szkodliwe dla organizmu. Osoba chora, spożywająca gluten, narażona jest na zanikanie kosmków jelitowych oraz zaburzone wchłanianie składników odżywczych z jedzenia. Chorzy muszą całkowicie wyeliminować ten składnik z diety. Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku alergii na gluten lub nieceliakalnej nadwrażliwości na gluten – zazwyczaj w początkowej fazie należy całkiem wykluczyć gluten z diety na okres min. 12 miesięcy. Po tym czasie można z powrotem zacząć jeść produkty bogate w ten składnik, by sprawdzić jak zareaguje organizm. Mieszanina białek roślinnych zbóż nie jest polecana również chorym na chorobę Duhringa (skóra postać celiakii) czy z zaburzeniami neuropsychicznymi. Jednak zdrowa osoba nie powinna stosować diety całkowicie wykluczającej gluten, gdyż może to doprowadzić do niedoboru innych składników i witamin: błonnika, kwasu foliowego czy witaminy B2.

Co jeść na diecie bezglutenowej? co-jesc-na-diecie-bezglutenowej-cm-1024x682

Dieta bezglutenowa – jadłospis

Osoby chore na celiakię na szczęście nie muszą rezygnować z wszystkiego, co lubią. Gluten znajduje się w zbożach takich jak jęczmień, żyto czy pszenica i naturalnie – we wszystkich przetworach przygotowanych na ich bazie. Nie ma go za to w ciecierzycy, ryżu, batatach, ziemniakach, kukurydzy, mięsie, rybach czy jajach. Trzeba pamiętać jednak o tym, że często producenci w jednym zakładzie wytwarzają zróżnicowaną żywność i do jedzenia bezglutenowego może dostać się inny produkt. Należy kupować więc wyłącznie jedzenie oznaczone jako te bezglutenowe. Coraz więcej sklepów wprowadza do swojej oferty specjalne odpowiedniki, które mogą spożywać osoby z celiakią i nietolerancją, dlatego dieta bezglutenowa nie musi wiązać się z całkowitą rezygnacją np. z pieczywa. Certyfikowana żywność bezglutenowa występuje w ofercie takich sklepów jak Primavika – są to głównie masła orzechowe, ale także pasztety sojowe, paprykarze czy hummusy.

Dieta bezglutenowa nie dla wszystkich

Tak jak już zostało wspomniane, osoby zdrowe nie muszą rezygnować z glutenu. Należy jednak pamiętać, że mieszkanie z osobą chorą na celiakię wiąże się z wyrzeczeniami dla pozostałych członków rodziny. Nie można korzystać z tych samych sztućców (np. kroić chleb pszenny nożem, którego chory będzie później używał), naczyń i talerzy. Posiłki koniecznie muszą być przygotowywane osobno, co wiąże się często z trudnościami. Toteż wiele osób z otoczenia chorych decyduje się również na wyeliminowanie glutenu. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że każda taka decyzja powinna być skonsultowana z lekarzem lub dietetykiem.


Also published on Medium.

Skomentuj