Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Cholesterol to związek z grupy steroli, który pełni wiele funkcji w organizmie: bierze udział w produkcji hormonów, syntezie witaminy D oraz wspomaga wytwarzanie żółci, niezbędnej do trawienia tłuszczów. W świadomości wielu osób utrwalił się pogląd, że nadmiar cholesterolu może mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Owszem, to prawda, ale tylko w przypadku frakcji cholesterolu LDL (tzw. zły cholesterol), który odkłada się w tętnicach, zwiększając ryzyko miażdżycy i chorób serca. Korzystna dla zdrowia jest natomiast frakcja cholesterolu HDL (tzw. dobry cholesterol), która powoduje zmniejszenie ryzyka tych schorzeń. Istnieje wiele skutecznych sposobów na to, aby utrzymywać proporcje złego i dobrego cholesterolu w normie i przez długie lata cieszyć się dobrym zdrowiem! (1).

Jak podwyższyć dobry cholesterol? dobry_cholesterol

Dobry cholesterol – co jeść, by go podwyższyć?
Jedną z najbardziej skutecznych metod na podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu jest prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta. Istnieje bowiem spora grupa produktów spożywczych, które mają wpływ na zwiększenie stężenia tej substancji. Zaliczają się do nich:
• ryby (makrele, sardynki, łososie, pstrągi, halibuty),
• oliwa z oliwek,
• produkty z dużą ilością rozpuszczalnego błonnika (owsianka, płatki jęczmienne, jabłka, gruszki),
• czosnek, cebula, szczypiorek,
• cynamon,
• orzechy włoskie i laskowe, migdały,
• rośliny strączkowe,
• czerwone wino,
• jaja od kur z wolnego wybiegu (2).

Styl życia a dobry cholesterol
Zastanawiając się nad tym, jak podwyższyć dobry cholesterol, nie wolno zapominać o szeroko rozumianym stylu życia. Wprowadzając w codzienne aktywności pewne zdrowe nawyki możemy bowiem sprawić, że poziom dobrego cholesterolu w naszym organizmie znacznie wzrośnie. Przeczytaj więcej o dobrym stylu życia na adamed.expert.

Badania naukowe dowiodły, że jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zwiększenie stężenia dobrego cholesterolu jest regularna aktywność fizyczna – już po 2 miesiącach systematycznego ruchu (5 razy w tygodniu, minimum 30 minut) jego poziom wzrasta aż o 5%. Oczywiście rodzaj aktywności należy dopasować do swojego stanu zdrowia: może to być bieganie, pływanie, ale również fitness, jazda na rowerze czy spacery.

Bardzo ważne jest zaprzestanie palenia, gdyż nałóg ten powoduje samoczynne obniżanie poziomu cholesterolu HDL. Warto również zatroszczyć się o swoją sylwetkę – nadwadze i otyłości towarzyszy nie tylko zwiększenie poziomu złego cholesterolu, ale również spadek tego dobrego. Odchudzanie powinno być jednak racjonalne, zaś spadek masy ciała nie powinien przekraczać 2 kilogramów na miesiąc (3).

1. Herman P., Cholesterol i triglicerydy – panel lipidowy, http://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/103924,cholesterol-i-triglicerydy-panel-lipidowy, data dostępu: 06.02.2017 r.
2. Wnuk-Lipińska A.B., Najlepsze naturalne metody obniżenia cholesterolu i „odmłodzenia” twojego serca, http://kardiologsiedlce.pl/porada-najlepsze-naturalne-metody-obnizenia-cholesterolu-i-odmlodzenia-twojego-serca.html, data dostępu: 06.02.2017 r.
3. Kosiński P., Dobrowolski P., Filipiak K. J., Współczesne farmakologiczne możliwości zwiększania stężeń cholesterolu frakcji HDL, „Choroby Serca i Naczyń”, 2008, 5 (2), s. 88.


Also published on Medium.

Kategorie: Porady, slider

Skomentuj