Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Główną motywacją do zmiany nawyków żywienia zazwyczaj jest chęć zrzucenia zbędnych kilogramów. Należy jednak pamiętać, że równie ważnym problemem jest nadmierna utrata masy ciała. Co wówczas zrobić? Jak się odżywiać?

Przyczyny utraty wagi

Powodów spadku masy ciała może być wiele. Problemem, podobnie jak w przypadku nadwagi, najczęściej wywołany jest nieprawidłowym odżywianiem. Błędy żywieniowe wiążą się z niedoborem ważnych składników odżywczych, witamin i minerałów, a także ze zbyt małą ilością dostarczanych kalorii.

Bywa i tak, że dieta jest dobrze zbilansowana, a jednak wciąż się chudnie. W takim przypadku możemy podejrzewać, że nasz organizm nie wchłania prawidłowo pokarmu (chudnięciu mogą towarzyszyć wymioty i bóle brzucha).

Niekiedy zmniejszona masa ciała jest wynikiem choroby albo nieprawidłowej pracy poszczególnych narządów. Często wiąże się także z zaburzoną pracą tarczycy. Wówczas wahaniom masy ciała towarzyszy drażliwość, bezsenność i kołatanie serca. Jeśli zaobserwujemy niepokojące objawy powinniśmy wykonać badania tarczycy.

Chudnięcie to również częsty objaw towarzyszący cukrzycy typu I. U chorych pojawić się może także zwiększone pragnienie i uczucie przewlekłego zmęczenia i osłabienia.

Inne choroby, którym może towarzyszyć spadek wagi to choroba wrzodowa, problemy z trzustką lub wątrobą, a nawet nowotwory. Musimy także brać pod uwagę jadłowstręt na tle psychicznym.

Jakie są najczęstsze przyczyny utraty masy ciała? jak-unormowac-wage-ciala

Jak zacząć normować wagę?

Na początek musimy wykonać podstawowe badania krwi, aby wykluczyć obecność chorób.

Jeśli jesteśmy zdrowi, musimy obliczyć ile spożywamy kalorii i określić czy jest to optymalna porcja.

Jakie wybierać produkty?

  • zawierające spore dawki węglowodanów –owoce, kasze, ryż, chleb żytni, makaron brązowy
  • obfite w białko – np. jajka, mięso drobiowe, tłuste ryby, owoce morza
  • zdrowe tłuszcze – olej kokosowy, oliwę z oliwek, bakalie (zdrowe kalorie), nasiona, ryby

 

 

2 komentarze so far.

  1. Ewa napisał(a):

    Jakie jeszcze są warianty w kwestii białka ? Np. jeżeli ktoś jest na diecie wegańskiej.

    • admin napisał(a):

      Jeśli szuka Pani indywidualnych wskazówek, co do diety, np. przy diecie wegańskiej polecamy kontakt z dietetykiem: dieta
      Dietetyk dobierze indywidualny sposób odżywiania, zależnie od prowadzonego trybu życia i diety

Skomentuj