Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Jakie wartości odżywcze w sobie skrywa i jak przygotować smaczne danie z tofu? W poniższym artykule znajdziesz garść praktycznych informacji na ten temat.

Tofu to popularny produkt w diecie wegańskiej oraz wegetariańskiej. Znane również jako dofu, jest rodzajem sprasowanego twarogu otrzymywanego z mleka sojowego. W swojej naturalnej postaci, tofu nie charakteryzuje się żadnym, wyrazistym smakiem. Niemniej jednak, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, możemy zakupić niniejszy produkt w różnych wariantach smakowych, dzięki czemu staje się on idealnym składnikiem do bezmięsnych dań.

Tofu – z czym smakuje najlepiej? tofu-1478701_960_720

Tofu – wartości odżywcze

Tofu stosowane jest w diecie bezmięsnej nie tylko ze względu na swoje szerokie zastosowanie, ale przede wszystkim na bogatą zawartość białka, wapnia oraz fosforu. A jakie inne składniki odżywcze możemy znaleźć w niniejszym produkcie?

W 100 gramach surowego tofu znajdziemy około 76 kalorii, 8,08 gramów białka (ogółem), blisko 5 gramów tłuszczu, 1,87 grama węglowodanów (w tym cukrów prostych) oraz 0,3 grama błonnika. Ponadto, w jednej porcji niniejszego produktu znajdziemy:

Witaminy, takie jak:

  • Witamina A, B6, C oraz K;
  • Tiamina;
  • Ryboflawina;
  • Niacyna
  • Kwas foliowy.

Minerały, takie jak:

  • Wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk.

Tłuszcze, w tym:

  • Nasycone kwasy tłuszczowe (około 0,69 grama);
  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (około 1,05 grama); oraz
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (około 2,7 grama).

Tofu – dostępne rodzaje

Na półkach większości sklepów bez trudu możemy znaleźć tofu w różnych wariantach smakowych. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • Tofu naturalne – neutralne smakowo;
  • Tofu wędzone – w smaku podobne do wędzonego sera, charakteryzuje się intensywnym zapachem i świetnie nadaje się do pożywnych sałatek;
  • Tofu marynowane – to najczęściej naturalne tofu z dodatkiem sosu sojowego, w celu podkręcenia jego walorów smakowych, warto wykorzystać mieszanki ziół oraz ulubionych przypraw;
  • Tofu w mieszance przypraw – coraz częściej pojawia się na półkach sklepowych. Niemniej jednak, nie każdemu przypada ono do gustu. Dlatego też, w takim przypadku lepiej jest wybrać naturalne tofu i doprawić je według własnego uznania.

Ponadto, rodzaje tofu możemy rozróżnić na podstawie stopnia ich twardości. Do najbardziej miękkich należy jedwabiste tofu (znane również jako silken tofu).

Tofu – z czym smakuje najlepiej?

Ze względu na swój uniwersalny smak, tofu doskonale odnajduje się w większości jarskich dań. Niniejszy produkt doskonale sprawdza się jako zamiennik mięsa, a nawet ryb lub jajek. Wśród wegan popularnym daniem jest „tofucznica”, która z dodatkiem szczypiorku oraz świeżych pomidorów, w smaku może przypominać jej tradycyjny odpowiednik. Dodatkowo, wędzone, grillowane tofu z dodatkiem ziół może stanowić smaczny zmiennik mięsa w jarskim burgerze. Należy jednak pamiętać, aby przed użyciem niniejszego produktu, odsączyć z niego nadmiar wody.

Przepis na pyszną sałatkę z grillowanym tofu

Jakich składników potrzebujesz?

  • 1 opakowania wędzonego sera tofu;
  • 1 główki sałaty rzymskiej;
  • 1 cebuli czerwonej;
  • Około 200 gramów czerwonych pomidorków koktajlowych;
  • Pół pęczka świeżego szczypiorku;
  • 100 gramów wybranych kiełków;
  • Łyżeczkę oleju lnianego;
  • Łyżeczkę suszonych pomidorów;
  • Szczyptę rozmarynu;
  • Garść prażonych nasion słonecznika.

Jak przygotować sałatkę z grillowanym tofu?

Krok I: Na specjalnej patelni z grubym dnem lub przy pomocy grilla elektrycznego, podpiecz wędzone tofu, a następnie pokrój je w drobną kostkę;

Krok II: Sałatę rzymską dokładnie opłucz i porwij na kawałki;

Krok III: Czerwoną cebulę pokrój w cienkie pióra, a następnie ułóż ją na sałacie;

Krok IV: Przekrój pomidorki koktajlowe na pół i ułóż je na sałacie razem z kawałkami tofu;

Krok V: Całość dopraw posiekanymi drobno, suszonymi pomidorami oraz rozmarynem;

Krok VI: Upraż nasiona słonecznika i posyp nimi sałatkę;

Krok VII: Na koniec, udekoruj całość kiełkami, skrop olejem lnianym i posyp posiekanym szczypiorkiem.

Życzymy smacznego!

Skomentuj