Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Czy są dobre dla naszego zdrowia? I czym różnią się od tradycyjnych owoców? Odpowiedzi na te pytania oraz inne, cenne informacje na temat soków owocowych znajdziesz w poniższym artykule.

Chociaż może nam się wydawać, że pełne owoców soki doskonale wpływają na stan naszego zdrowia, rzeczywistość okazuje się być nieco inna. Oglądane przez nas w telewizji reklamy często sugerują, że szklanka soku w kartonie jest nam w stanie zastąpić jedną porcję owoców lub warzyw w ciągu dnia. Niestety, pozbawione miąższu oraz skórki owoce, tak naprawdę pozbawione zostają jednego ze swoich najcenniejszych składników – błonnika, a nam w szklance pozostaje jedynie fruktoza i niewielka ilość cennych witamin. Czy warto pić soki owocowe?

Czy warto pić soki owocowe? smoothies-3809509_1280

Jaką ilość soków owocowych powinniśmy spożywać każdego dnia?

Jeśli nie wyobrażamy sobie naszego życia bez soków owocowych, możemy je spożywać w odpowiedzialnych ilościach. Oznacza to, że każdego dnia powinniśmy wypijać jedną szklankę, najlepiej świeżo wyciskanego soku owocowego, w godzinach przedpołudniowych. Jeśli mamy na to czas i ochotę, warto przygotowywać sobie domowe soki przy pomocy blendera. Wówczas jesteśmy w stanie zmiksować zarówno skórkę, jak i miąższ owoców, w których znajduje się największa ilość, cennego dla naszego organizmu, błonnika.

Jakie korzyści wynikają z picia soku?

Soki owocowe mogą wywierać pozytywny wpływ na nasze zdrowie, jeśli będziemy dostarczać je w odpowiednich ilościach oraz jeśli będziemy wybierać produkty naturalne, bogate w wartościowy miąższ owoców. Dzięki temu będziemy w stanie zapewnić sobie dowóz cennych witamin oraz składników mineralnych. Dodatkowo, soki są łatwe w stosowaniu, dlatego też warto zabierać je ze sobą do pracy lub do szkoły w formie drugiego śniadania.

Jakie zagrożenia mogą wynikać z picia soków?

Soki, które dostępne są w większości sklepów, wbrew temu co umieszczone jest na opakowaniu, nie stanowią dla nas wartościowego źródła witamin, a raczej obfite źródło cukrów (fruktozy), które mogą przyczynić się:

  • Do zwiększenia ryzyka rozwoju nadwagi i otyłości;
  • Do występowania próchnicy u dzieci;
  • Pogorszenia się stanu uzębienia u dorosłych;
  • Do zwiększenia ryzyka wystąpienia cukrzycy typu II i insulinooporności w przyszłości.

Należy jednak pamiętać, iż niniejsze zagrożenia mogą nas spotkać wtedy, gdy spożywamy nadmierną ilość soków owocowych w ciągu dnia lub wtedy, gdy wybieramy produkty niskiej jakości, które oprócz naturalnej fruktozy są dosładzane również syropem fruktozowo-glukozowym.

Sok, a owoc – poznaj różnicę

Sok owocom nie równy, a to ze względu na brak zawartego w świeżych produktach błonnika, który wspomaga nasze procesy trawienne, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia naszej wagi ciała. Niemniej jednak, soki owocowe (świeżo-wyciskane lub 100%) są w stanie dostarczyć do naszego organizmu wartościowe witaminy. Na przykładzie soku pomarańczowego możemy zaobserwować, że:

  • Pomarańcza o wadze 200g jest w stanie dostarczyć nam: około 94 kalorii; 17,40g cukrów; 4,60g glukozy; 5 gramów fruktozy, 7,80g sacharozy; 3,80g błonnika; 90mg witaminy C; 60mg folianów.
  • Szklanka soku pomarańczowego (około 200ml) jest w stanie dostarczyć nam: około 84 kalorii; 17,60g cukrów; 4,90g glukozy; 5,84g fruktozy; 6,90g sacharozy; 0,80g błonnika pokarmowego; 70mg witaminy C; 46mg folianów.

Jakie soki powinniśmy wybierać?

Jeśli chcemy dostarczyć do naszego organizmu tylko to co najlepsze, powinniśmy przygotowywać świeżo wyciskane soki owocowe samodzielnie. Niemniej jednak, jeśli nie mamy na to czasu, wybierajmy w sklepach wyłącznie soki 100%, czytajmy uważnie skład produktów i starajmy się kupować soki bez dodatku konserwantów.

Skomentuj