Sprawdź!

Sklep

Blog

Kącik zdrowia

Witamina C jest najbardziej popularną z witamin, znaną ze swego łagodzącego wpływu na objawy przeziębienia i obniżoną odporność.  Jest to kwas askorbinowy, który rozpuszcza się w wodzie i jest potrzebny do prawidłowej pracy organizmu. Spośród wielu funkcji, jakie pełni witamina C, wspomnieć trzeba, że bierze ona udział w produkcji kolagenu oraz stanowi budulec tkanki łącznej, wzmacniając naczynia krwionośne.

Witamina C i jej rola w organizmie człowieka

Witamina C wzmacnia odporność, chroni przed przeziębieniem i może być stosowana w trakcie choroby. Jest bardzo silnym antyoksydantem, a więc neutralizuje wolne rodniki, które mogą doprowadzić do uszkodzenia materiału genetycznego komórek i prowadzą do powstania nowotworu.

Witaminę C najlepiej dostarczać w sposób naturalny, poprzez urozmaiconą dietę. Jej bardzo dobrym źródłem jest chrzan, który dodatkowo zawiera związku o bakteriobójczym działaniu. Spore dawki witaminy C znajdziemy również w natce pietruszki, która dostarcza organizmowi także wartościowego kwasu foliowego, który stymuluje syntezę przeciwciał.

Obecność witaminy C w organizmie zwiększa wchłanianie żelaza pochodzenia roślinnego, bierze udział w detoksykacji organizmu, produkcji ciał odpornościowych oraz w produkcji serotoniny – hormonu szczęścia, który wspiera koncentrację i walkę ze stresem. Oprócz tego witamina C uczestniczy w procesie tworzenia erytrocytów i hemoglobiny, więc jej odpowiednie dawkowanie uchroni przed niedokrwistością.

Witamina C. Czego jeszcze o niej nie wiesz? witamina-c-kwas-askorbinowy

Działanie antyoksydacyjne witaminy C

Witamina C, jako naturalny przeciwutleniacz (antyoksydant) neutralizuje wolne rodniki. Wolne rodniki przyspieszają proces starzenia się organizmu, mogą doprowadzić do rozwoju miażdżycy i powstania zmian nowotworowych.

Naturalne źródła witaminy C

Chociaż za najpopularniejsze źródło witaminy C uznaje się cytrynę, to jej bardzo duże ilości zawierają także rodzime owoce i warzywa:

  • natka pietruszki
  • czarna porzeczka
  • czerwona papryka
  • chrzan
  • truskawki
  • brukselka
  • kapusta biała

Jej zawartość w owocach i warzywach jest zależna od pory roku i sposobu przechowywania produktów, a także przyrządzania potraw.

Witaminę C można również przyjmować w postaci gotowych suplementów diety, zarówno w formie sproszkowanej (kupisz tutaj), jak i w formie tabletek (zobacz tutaj).

Witamina C. Czego jeszcze o niej nie wiesz? witamina-c-czarna-porzeczka

 

 

(źródło: „Moda na Zdrowie”, nr 3/2017)

One Response so far.

  1. Urszula napisał(a):

    Bardzo dużą zawartość witaminy C ma kiełkująca gryka, warto sobie poczytać 🙂

Skomentuj